5 przykładów nieuczciwych praktyk ubezpieczycieli. Jak nie dać się oszukać?

Chyba nikt nie ma wątpliwości co do tego, że firmy ubezpieczeniowe oszukują swoich klientów. Praktycznie każdy ubezpieczyciel stosuje liczne triki, które pozwalają mu na zapłacenie najmniejszej możliwego odszkodowania powypadkowego. My poznaliśmy zarówno ich sztuczki finansowe, jak i sposoby na walkę z nimi. To właśnie tymi informacjami podzielimy się z wami w dzisiejszym wpisie.

Jak oszukują ubezpieczyciele OC i AC? – Top 5 najczęstszych oszustw

  • Manipulacja cenami rynkowymi produktów i usług – praktyki są tutaj bardzo różne, od znacznego zaniżania kosztu części samochodowych, przez nierzetelną ocenę wartości całego pojazdu, aż po podawanie fałszywych cenników warsztatów samochodowych. Niestety, nie znając faktycznych cen, bardzo łatwo jest się nabrać.
  • Odmowa udostępnienia tymczasowego auta na okres naprawy – prawo mówi jasno, że każdy ubezpieczyciel ma obowiązek udostępnić poszkodowanemu w wypadku samochód zastępczy na czas naprawy uszkodzonego pojazdu. Niemniej, ubezpieczyciele mało kiedy stosują się do tej zasady, wmawiając kierowcom, że mogą oni korzystać z roweru lub komunikacji miejskiej. Jest to oczywiście nieprzepisowe, a kierowca zawsze ma prawo ubiegać się o wynajem samochodu z OC sprawcy wypadku.
  • Naliczanie dopłat do odszkodowania bezgotówkowego – jedną z dwóch podstawowych form odszkodowania powypadkowego jest odszkodowanie bezgotówkowe, czyli po prostu naprawa pojazdu opłacona bezpośrednio przez ubezpieczyciela. Jednak firmy ubezpieczeniowe nierzadko kontaktują się z klientem warsztatu, informując go, że ubezpieczenie, aby opłacić cały kosztorys naprawy samochodu i, że musi on zwrócić część kwoty. Taka informacja to kłamstwo w najczystszej postaci.
  • Odmówienie przewiezienia samochodu do warsztatu – prawdą jest, że ubezpieczyciel sprawcy wypadku ma obowiązek opłacić holownik lub lawetę, które przewiozą zniszczone auto do warsztatu. Ubezpieczyciele jednak twierdzą inaczej, naciągając poszkodowanych na opłacanie takich usług z własnej kieszeni.
  • Nieuwzględnienie spadku wartości auta przy wypłacaniu odszkodowania – nie jest tajemnicą, że nawet najlepiej naprawione auta mają znacznie niższą wartość sprzedaży, jeśli mają status powypadkowych. Ubezpieczyciel powinien zapłacić odszkodowanie i za taką szkodę, ale w praktyce zdarza się to bardzo rzadko.

Jak ubiegać się o należyte odszkodowanie z OC sprawcy?

Jak walczyć o swoje prawa, to praktycznie zawsze w sądzie, jednak wygranie sprawy z nieuczciwym ubezpieczycielem na własną rękę jest właściwie niemożliwe. Dlatego przy ubieganiu się o odszkodowanie najlepiej jest skorzystać z usług zewnętrznej firmy, która oferuje rzeczoznawstwo i pomoc prawniczą. Zewnętrzny rzeczoznawca nie oszuka klienta, bo zwyczajnie nie ma z tego korzyści, dlatego sporządzone w ten sposób kosztorysy zawsze są rzetelne. Ponadto takie firmy specjalizują się w udowadnianiu winy oszukujących ubezpieczycieli, a także reprezentują klientów w sądzie, przez co nie muszą oni stawiać się na sali sądowej. Skorzystanie z takich usług to gwarancja uzyskania najwyższego możliwego odszkodowania.