Wady ukryte w samochodzie

Większość samochodów, które kupowane są w Polsce pochodzi z rynku wtórnego. Przeglądając portale z ogłoszeniami można dojść do wniosku, że znaczna część sprzedawanych samochodów to prawdziwe okazje. Kilkuletni samochód z niespełna 150 000 km na liczniku, będący w doskonałym stanie zachęca do zakupów. Po czasie jednak okazuje się, że samochód posiada wady ukryte, a kupujący został oszukany. Niestety prawdziwe okazje zdarzają się bardzo rzadko, dlatego podpowiadamy jak nie dać się oszukać i co zrobić, jeżeli rzeczywiście trafimy na nieuczciwego sprzedawcę.

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Czym jest wada ukryta?
  2. W jaki sposób można dochodzić roszczeń z tytułu wystąpienia wad ukrytych?
  3. Jak stwierdzić obecność wad ukrytych?

Wada ukryta – czym jest?

W przepisach prawa polskiego nie znajdziemy definicji wady ukrytej. Potocznie natomiast wadą ukrytą można nazwać każdą niezgodność produktu z opisem bądź też braki w produkcie, o których kupujący nie wiedział w chwili popisywania umowy. Innymi słowy wada ukryta to pewna niedoskonałość, o której nabywca nie wie i najprawdopodobniej, gdyby wiedział nie kupiłby pojazdu bądź wymagał obniżenia ceny.

Wada ukryta występuje przed sprzedażą, jednak pomimo dokładnej weryfikacji stanu pojazdu, kupujący nie jest w stanie jej dostrzec. Sytuacja taka może wystąpić, gdy:

  • sprzedający nie poinformował o tym, że samochód został uszkodzony w sposób uniemożliwiający mu prawidłowe działanie,
  • kupujący otrzymał nieprawdziwe informacje o historii wypadkowej samochodu,
  • nabywca został oszukany w zakresie przebiegu pojazdu.

Należy również odróżnić wadę ukrytą od usterek eksploatacyjnych. Kupując kilkuletni pojazd z dużym przebiegiem trzeba mieć świadomość tego, że po pewnym czasie będzie wymagał naprawy lub może być skorodowany. W przypadku typowych usterek eksploatacyjnych dochodzenie roszczenia nie będzie możliwe

Przed zakupem danego samochodu, warto zrobić zrzut ekranu, na którym widoczny będzie opis sprzedającego, zdjęcia auta oraz ID ogłoszenia. Często zdarza się, że już po sprzedaży nieuczciwi sprzedawcy modyfikują treść ogłoszenia, dlatego oryginalna treść będzie bardzo pomocna w dochodzeniu zadośćuczynienia.

Zakupiony samochód ma wadę ukrytą – co teraz?

Nabywca wadliwego pojazdu ma prawo złożenia reklamacji w ramach gwarancji otrzymanej od producenta lub na podstawie przysługującej mu ze strony sprzedawcy rękojmi na pojazd używany. W przypadku niezgodności stanu technicznego pojazdu, przebiegu czy jego przeszłości wypadkowej z deklaracjami sprzedawcy, nabywcy przysługują następujące uprawnienia:

  1. żądanie usunięcia wady pojazdu w wyniku nieodpłatnej naprawy,
  2. żądanie obniżenia ceny pojazdu,
  3. odstąpienie od umowy sprzedaży i żądanie zwrotu pieniędzy,
  4. wymiana pojazdu na nowy i wolny od wad (w przypadku zakupu nowego samochodu)

Sprzedawca nie będzie jednak ponosił odpowiedzialności za wady ukryte, jeśli kupujący przed zawarciem umowy wiedział o ich istnieniu!

Forma pisemna

Bez względu na to, czy kupiliśmy samochód nowy czy używany, ważne jest, aby zawiadomienie o wykrytych wadach zostało złożone sprzedawcy w formie pisemnej. Informacja przekazana w sposób ustny bądź telefoniczny nie stanowi żadnego dowodu.

Podczas składnia reklamacji warto wskazać w niej następujące elementy:

  • wady wraz z szczegółowym opisem oraz momentem ich ujawnienia,
  • żądanie wobec sprzedawcy (wymiana, naprawa, oświadczenie o odstąpieniu od umowy i zwrocie pełnej kwoty, oświadczenie o oblężeniu ceny pojazdu)
  • termin na spełnienie żądania przez sprzedającego (nie jest to termin wiążący, ale może spowodować sprawniejsze działanie).

Warto pamiętać, aby podczas składania reklamacji do rąk sprzedawcy posiadać dwa egzemplarze pisma. Adresat na kopii powinien potwierdzić jego otrzymanie. Jeżeli reklamacja odbywa się drogą korespondencyjną niezbędne jest nadanie jej listem poleconym.

Ważny jest termin

Jeżeli po zakupie samochodu stwierdzone zostanie istnienie wady, kupujący musi zawiadomić o tym sprzedawcę w terminie jednego miesiąca od jej wykrycia. Jeżeli nie zrobi tego w wyznaczonym czasie, to traci prawo do dochodzenia roszczeń. Warto również mieć na uwadze, że uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne wygasają po upływie roku, licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana. Biorąc powyższe pod uwagę niezwykle istotne jest szybkie wykrycie wady.

Jak dostrzec wadę ukrytą?

Zakup samochodu to niezwykle ekscytujące doświadczenie. Nabywcy aut używanych są z reguły dużo bardziej ostrożni niż osoby kupujące nowy samochód. Mają bowiem świadomość, że pojazd może posiadać wady. Podstawowym błędem popełnianym przez osoby dokonujące zakupu w salonie jest przekonanie, że nowy samochód nie będzie posiadał żadnych wad. Niestety zarówno sprzedawca auta używanego, jak i dealer może zataić przed nabywcą istnienie pewnych defektów. Weryfikacja stanu pojazdu nie należy do najprostszych, jednak powinna być dokonywana bez względu na to, czy kupujący będzie pierwszym, czy kolejnym właścicielem samochodu.

Historia pojazdu

samochód używany wada ukryta

Istnieje niezwykle prosty sposób na zapoznanie się z historią pojazdu, który dodatkowo jest w zupełności darmowy. Na portalu historiapojazdu.gov.pl można uzyskać podstawowe informacje o nabywanym samochodzie. Aby uzyskać do nich dostęp potrzebny będzie numer rejestracyjny pojazdu, VIN oraz data pierwszej rejestracji. Przy pomocy portalu można zweryfikować prawdomówność sprzedawcy. Jeżeli bowiem po podaniu odpowiednich danych na portalu nie pojawią się żadne informacje może to świadczyć o tym, że sprzedawca próbuje oszukać kupującego podając fałszywe dane pojazdu. W takiej sytuacji zaufanie kupującego powinno zostać znacznie ograniczone.

Warto również zwrócić uwagę na dotychczasowych właścicieli. Ich duża liczba może świadczyć o tym, że samochód posiada jakieś wady techniczne przez co często dochodziło do zmiany właściciela.

Jazda próbna

Jazda próbna ma umożliwić poznanie pojazdu oraz wykrycie ewentualnych wad. Oczywiście w trakcie godzinnej jazdy nie ma możliwości zauważenia wszystkich, ewentualnych nieprawidłowości w działaniu samochodu. Pomimo tego zalecamy krótką przejażdżkę pojazdem, ponieważ podczas niej można dostrzec pewne symptomy świadczące o wadach samochodu:

  • problem z ruszaniem – może świadczyć o ślizganiu się sprzęgła,
  • szum kół – może wskazywać na zużyte łożyska,
  • stukanie podczas skręcania i przyśpieszania – może oznaczać zużyte przeguby,
  • nieprawidłowe zachowanie samochodu podczas hamowania bądź przyśpieszania – wskazuje, że nabywca powinien przyjrzeć się amortyzatorom.

To tylko niektóre, przykładowe problemy, które możemy zaobserwować w trakcie jazdy próbnej. Warto jednak podczas niej zwrócić uwagę na zachowanie sprzedającego. Jeżeli będzie wydawał się zdenerwowany, nagle zacznie dużo mówić lub pojawią się próby zagłuszenia pracy silnika poprzez pogłaśnianie muzyki bądź włączanie klimatyzacji na najwyższy poziom to może świadczyć o tym, że coś próbuje ukryć. W takiej sytuacji należy wyciszyć wszystkie hałasy i w spokoju nasłuchiwać odgłosów wydawanych przez jadący samochód.

Lakier w samochodzie

Powłoka lakieru na samochodzie może udzielić wielu cennych informacji na temat pojazdu. Może się zdarzyć, że samochód był uszkodzony i na cele sprzedaży wszelkie wgniecenia wyprostowano, a cały samochód ponownie pomalowano. Warto więc zwrócić szczególną uwagę, czy na samochodzie nie widać śladów po maskowanych wgnieceniach. Zmiany w powłoce lakierniczej rzadko można zauważyć w widocznych miejscach, takich jak drzwi czy maska. Najczęściej widoczne są na elementach, na które nie zwraca się uwagi w pierwszej kolejności – przykładem są zderzaki. Podczas zakupu samochodu warto sprawdzić, czy na wszystkich elementach samochodu nie widać śladów ponownego lakierowania. Pomocne przy weryfikacji powłoki lakierniczej w samochodzie może okazać się urządzenie zwane miernikiem grubości lakieru. Z jego pomocą nabywca jest w stanie określić, czy powłoka lakiernicza nie przekracza maksymalnej grubości. Każde odchylenie od normy może świadczyć o tym, że dany element był w przeszłości lakierowany.

Uwaga na samochody sprowadzane z zagranicy!

Kupując używany samochód z zagranicy warto mieć świadomość tego, że zwykle ich cena nie jest dużo niższa niż samochodów w Polsce. Ponadto osoba, która sprowadza pojazd ponosi dodatkowe koszty związane między innymi z transportem. Mimo to samochody sprowadzane z innego kraju często prezentowane są jako tańsze. Może to świadczyć, o tym, że zostały one odpowiednio “odrestaurowane” przed sprzedażą.

Niestety nadal częstą praktyką wśród zawodowych handlarzy samochodów jest cofanie liczników, jak również fałszowanie książek serwisowych. Dlatego rekomendujemy, aby poważnie zastanowić się, czy zamiast kupować “okazję” z zagranicy nie nabyć samochodu od polskiego dystrybutora lub od sprzedawcy indywidualnego. Wykrycie wady ukrytej może bowiem kosztować dużo więcej niż oszczędność wynikająca z kupna samochodu poniżej ceny rynkowej.

Pomoc specjalisty

Nabywcy samochodu, który nie posiada specjalistycznej wiedzy z zakresu motoryzacji może być trudno samemu zaobserwować wady ukryte na podstawie oględzin lub podczas jazdy próbnej. Warto więc skorzystać z usług oferowanych przez specjalistów, którzy na postawie rzetelnego sprawdzenia stanu pojazdu przedstawią kupującemu szczegółowy raport o stanie samochodu. Zakup samochodu bez weryfikacji stanu technicznego to duże ryzyko. Dzięki wsparciu profesjonalisty nabywca kupuje pojazd z pełną świadomością jego wad i zalet. Wskazanie pewnych defektów w samochodzie może nakłonić do niedokonywania transakcji lub pozwolić na negocjację ceny.

W RzeczoznawcaOnline wiemy, że zakup samochodu to poważna i kosztowna decyzja. Samochód powinien spełniać wszystkie oczekiwania, dlatego oferujemy sprawdzenie auta przez zakupem. Na życzenie klienta nasi specjaliści przedstawią szczegółowy raport o stanie nabywanego pojazdu po dokonaniu szczegółowych oględzin i wykonaniu jazdy próbnej. Sam decydujesz o zakresie podejmowanych przez nas czynności, a tym samym o wysokości kosztu za naszą usługę.

Warto podkreślić, że w RzeczoznawcaOnline możemy również znaleźć samochód na specjalne zamówienie. Pomagamy klientom w zalezieniu idealnego samochodu, zgodnego z wymaganiami zarówno na rynku polskim, jak i zagranicznym. Wybór jednej z naszych propozycji to nie tylko wygoda i oszczędność czasu, ale przede wszystkim eliminacja ryzyka zakupu samochodu z wadami ukrytymi.